Lemon Pit - Blog & Nieuws

Lekker slapen in de zomer

Gepubliceerd op: .

Hond met zonnebril en tong naar buiten

In de zomer zijn de dagen ‘lang’. Het feit dat het langer licht is, maakt dat we in de zomer actiever en minder vermoeid zijn dan in de winter. In de zomer maken we minder melatonine, slaaphormoon, en meer cortisol, waakhormoon aan. Melatonine maakt ons slaperig en cortisol houdt ons wakker. We hebben minder slaap nodig en voelen ons energieker. Toch kan een langere periode van korte nachten, weinig slaap door bijvoorbeeld ook de warmte zorgen voor vermoeidheid en je opbreken.

 Ook in de zomer lekker willen slapen?

Veel mensen hebben moeite om in slaap te komen bij hogere temperaturen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je toch voldoende nachtrust krijgt zodat je overdag energiek bent?

Hieronder allemaal praktische zaken die je zo kunt doen om lekkerder te slapen in de zomer, die niets kosten maar vooral heel vanzelfsprekend zijn en toch een aanrader zijn om even te lezen!

Dit kun je al direct doen voor jouw goede nachtrust:

  • Blijf niet onder de dekens liggen, maar slaap zonder dekens. Als je het prettig vindt om jezelf toe te dekken, gebruik dan een katoenen of linnen laken of lege dekbedhoes. De allerlekkerste zijn de net gewassen die buiten zijn gedroogd in de wind…..
  • Vermijd pyjama’s of nachthemdjes van synthetische stoffen of zijde. Deze stoffen houden de hitte juist vast. Natuurlijke stoffen zoals katoen, bamboe of linnen zijn ademend en bij deze stoffen kun je je lichaamswarmte kwijt.
  • Vind je het lekker om te douchen voor het slapen, ga dan niet onder de koude douche staan. Juist een lauwwarme douche zorgt ervoor dat je lichaam went aan de warmte. Bij een koude douche gaat je lichaam heel hard werken om het weer warm te krijgen. Het effect gaat dan verloren.
  • Houd je ramen overdag dicht en zet ze pas open als de zon onder is en het afkoelt buiten. En slaap ook met de ramen lekker open voor de frisse buitenlucht. Bij teveel buitengeluiden of lawaai gewoon dicht doen en je kamerdeur naar de gang openzetten.
  • Rondje lopen. Het helpt om als het wat is afgekoeld even een blokje om te gaan en even uit te waaien. Vaak wordt je daardoor zelf ook minder warm.
  • Sluit je slaapkamer en maak het donker. Dit kan met een verduisteringsgordijn of mooie luiken of houten luxaflex voor het vakantie gevoel.
  • Om toch voldoende melatonine aan te maken is het van belang stress te vermijden. Werk niet tot laat in de avond door en zorg dat je een uur voor je gaat slapen niet meer bloot gesteld wordt aan kunstlicht van onder andere je mobiele telefoon. Je doet er sowieso verstandig aan apparaten uit te zetten. Hier komt namelijk ook veel warmte van af.
  • Niet alles online willen zetten op vakantie, even geen contact met anderen via de app, want hoe bijzonder is het dat jij even de ‘wereldreiziger’ kan zijn die na haar/zijn vakantie pas alles hoeft te delen.
  • Leuk al die bbq’s en tuinfeestjes, maar niet voor je slaap. Zorg daarom dat je voor je gaat slapen nog minstens een half uur tot rust kan komen. En pas op met teveel alcohol…..
  • Alcohol wordt gezien als een slaapmutsje. Even niet zoveel hoeven waarnemen en dus rust, maar niets is minder waar. De alcohol is een wakkerhouder bij uitstek.
  • Een airco of ventilator kunnen ook een uitkomst bieden tegen slapeloze nachten. Pas op dat je ze niet op je lijf richt waardoor je ’s ochtends stijf wakker wordt.
  • Een goede vrijpartij zorgt voor gelukshormonen, ontspanning door verbinding en alle hormonen die je lichaam een oppepper geven. Daarna lauwwarm douchen, want muggen houden ook van jouw aantrekkelijke liefdesgeuren en zweet.
  • Balinese tip is een gastendoekje met koud water te doordrenken en er een paar druppels Lemon Grass etherische olie op te doen. Strak oprollen en even alle kou en geuren laten doordringen. Koel vlak voordat je naar bed gaat hier je gezicht, polsen en nek mee.
  • Houd een ritme aan met opstaan. Heel lang uitslapen maakt ook weer moe. Kijk of je net als de mensen die in warme landen wonen met de zon opstaat, een siësta gaat houden of een half uur rust door een echte pauze te nemen op je werk (rondje buiten lopen) en probeer steeds op dezelfde tijd naar bed te gaan zodat je ritme je ook gaat ondersteunen om makkelijker te gaan slapen.
  • Dit geldt ook voor ouders met kinderen, waar het o zo aanlokkelijk is ze langer op te houden door de warmte. Maar zij varen ook goed bij ritme en zo kom jij als ouder ook in de avond echt tot rust.

Veel plezier met alle tips. en zorg dat je blij je bed in gaat. Denk aan 3 dingen die je dag waardevol maakte, daarmee ga je ook fijner je slaap in. Zorgen en grote vraagstukken los je toch niet op in de nacht en/of je bed, dus parkeer deze even door ze op te schrijven in een boekje als je de neiging hebt om te gaan malen. Voor straks, slaap lekker!

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief

Yoga Summer School bij Lemon Pit

Rowena Wijnands

De yoga Summer School bestaat uit 3 zondagochtenden (1 zondag volgen is ook geen probleem) en bestaat uit de volgende lessen:

  • Pittige yoga les waarbij je 1 fantastische complexe houding van A tot Z aanleert.
  • Of de Bali Relax Yoga waarbij je meegenomen wordt in een andere wereld, de wereld van ontspanning.
Meer informatie