Lemon Pit - Blog & Nieuws

Gezonde dorstlessers en tips om buikpijn en misselijkheid in de vakantie te voorkomen.

Gepubliceerd op: .

In de zomer is het belangrijk goed erop te letten dat je voldoende drinkt. Zie je het niet zitten om 2 liter water weg te drinken op een dag? Dan zijn onderstaande zomerse dorstlessers een gezond en welkom alternatief. Drankjes die lekker smaken en ook nog eens geen suiker bevatten. Ideaal!

 Suiker maakt je lui, zorgt dat je lichaam heel hard moet werken, want het is het moderne gif. Afvallen doe je er ook niet mee. Denk dus aan alle alternatieven voor suikervrije drankjes. Niet die gezonde Ice-tea in een pak, dat vruchtenwatertje al kant en klaar in de fles en dat ijsje dat naar je lonkt en maar heel weinig calorieën bevat. Help je lichaam op een gezonde en verantwoorde manier te hydrateren met onderstaande tips en recepten voor ultieme dorstlessers en huid ‘verjongers’.

Buikpijn, diarree, overgeven op vakantie? Je kunt je er heel ellendig van voelen. Hoe je het kunt proberen te voorkomen en snel te genezen lees je hieronder.

Tip: Wat te doen om gezond, fit en vooral niet uit te drogen deze zomer

  • Alles wat verpakt is in de winkel en lang houdbaar, is niet vers en ook niet gezond! Dus ook dat o zo super gezond uitziende vruchtenwatertje waar een groen vinkje bij staat. Die kant en klare smoothie waar toch heel veel fruit en yoghurt in zit en die frozen cappuccino die naar je lonkt.
  • Fabrikanten doen alles om jou te foppen, dus suikers hebben veel namen om jou het idee te geven dat je aan een gezonde fruitsuiker zit of dat het niet schadelijk is, omdat er ‘natural’, een groen vinkje of het woord gezond bij staat.
  • Alle frisdranken die zeggen dat ze geen suiker bevatten, bevatten vaak een variant (aspartaam) die ook niet gezond is. Waarom vervangen ze dan het ene ongezonde voor het ander vraag je je af? Juist ja, opdat jij het product koopt.
  • Denk niet dat je in 1 keer een liter weg moet drinken. Verdeel het zodat je niet met een opgezwollen buik rondloopt en je nieren ineens heel hard moeten werken.
  • Als je twijfelt, houd dan 1 dag met een maatbeker bij hoeveel vocht je binnenkrijgt. Dit is altijd veel meer dan je denkt en dan is meten toch weten.
  • Cola kan een roestige spijker weer als nieuw maken, zit boordevol suiker helaas, maar kan als je buikpijn hebt door het eten in het buitenland, net datgene zijn dat je op de been houdt. Maar ook hier geldt, 1 glas per dag is genoeg.
  • Ben je helaas toch aan het overgeven geslagen of aan de diarree, dan raak je veel mineralen kwijt. Om dit heel snel aan te vullen kun je een flesje Aquarius drinken.
  • Let op waar groenten en fruit mee gewassen worden in het buitenland. Is dit vervuild water dan is het risico dat je last krijgt van je buik groot. Tegenwoordig zetten veel restaurants en hotels op de menukaart erbij dat ze met schoon water hun groenten en fruit wassen
  • IJsklontjes! Hoe verleidelijk ze ook eruit zien en klinken in je glas, vaak zitten ze boordevol bacteriën of nog erger en zijn ze gemaakt van vervuild water. Vraag of ze geen ijs in je drankje doen hoe verleidelijk dit ook is.

Recepten voor gezonde zomerse dorstlessers

Water met fruit

Kan water met citroenen en munt

Als het warm is kun je het beste iets drinken dat geen suikers bevat. Water is dan zeer voor de hand liggend. Wil je het iets spannender maken, dan kun je er fruit en/of kruiden aan toevoegen. Het water met citroen en/of munt is  Maar probeer ook eens wat spannendere varianten zoals water met basilicum of verveine. Of voeg wat aardbeien, besjes, sinaasappel of mango toe aan het water. Aardbeien met munt of basilicum is ook een heerlijke combinatie. Zeker ook voor kinderen een lekker, maar bovenal een gezond alternatief voor aanmaaklimonade.

IJsthee

Natuurlijke ijsthee kun je prima zelf maken. Een heerlijk verfrissende dorstlesser zonder geraffineerde suikers.

Ingrediënten:

  • 1,5 liter water
  • 1 cm gember
  • Schijfjes citroen
  • Schijfje limoen
  • 4 zakjes thee naar keuze
  • Eventueel honing

Bereiding:

Breng het water aan de kook en laat de theezakjes hierin trekken. 5 minuten is voldoende, maar al naar gelang je smaak kun je thee korter of langer laten trekken. Doe de geschilde gember in de warme thee. Roer indien gewenst een eetlepel honing erdoorheen. Dan voeg je de citroen- en limoenschijfjes toe. Laat alles afkoelen in de koelkast. Serveer koud met eventueel ijsblokjes en een extra schijfje citroen of limoen.

IJskoude smoothie

Als het warm is smaakt een ijskoude smoothie ook super lekker. Bevroren fruit is hierbij echt een aanrader.

Ingrediënten:

  • Banaan
  • Eetrijpe mango
  • Stukje gember
  • Limoensap
  • 500 ml vers sinaasappelsap
  • Geraspte kokos of cacao

Bereiding:

Vries een banaan in. Doe vervolgens de mango, de banaan, een stukje gember en wat limoensap in de blender. Schenk er ongeveer 500 ml verse sinaasappelsap bij en pureer tot een dikke smeuïge smoothie. Om de smoothie dunnen te maken, doe je er meer sap bij. Zet de smoothie daarna een uur in de koelkast. Strooi voor het serveren eventueel wat geraspte kokos of cacao erover. Genieten maar!

Watermeloentap

Watermeloen tap

Ja echt, het kan en het is nog lekker ook. Met een simpel tapkraantje kun je een eigen tap maken van watermeloen. Een vat vol lekker meloensap.

Bereiding:

Snijd de onderkant van een watermeloen, zodat hij rechtop blijft staan. Vervolgens snijd je een stukje van de bovenkant en hol je de meloen uit. Het vruchtvlees kun je gebruiken om te eten. Of je blendt het vruchtvlees, zodat het mengt met de sap.  Vervolgens plaats je het tapkraantje en tappen maar.

Bron: o.a. www.gezondvoorstel.com

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief