Lemon Pit - Blog & Nieuws

Help, de zomer is voorbij! Is de herfst ook niet jouw beste tijd?

Gepubliceerd op: .

Bospad en bomen in herfstkleuren

Valt het afscheid van de zomer jou zwaar en is de herfst voor jou een kwelling? Veel mensen overvallen sombere gevoelens bij het najaar. Hoe kan dit?

Meestal heeft dit te maken met de dagen die korter worden. Het aantal uren daglicht, dat van invloed is op de melatoninespiegel, neemt af (dit hormoon wordt ’s avonds aangemaakt en zorgt dat je slaap krijgt).

Waarom zo moe in de winter/najaar?

In het najaar en de winter, wanneer er weinig daglicht is, kan het hormoon melatonine ook overdag worden aangemaakt. Hierdoor voelen mensen zich moe en energieloos. Het natte, druilerige herfstweer maakt dat mensen meer naar binnen gericht zijn, letterlijk en figuurlijk. Net als de natuur die zich ontdoet van alles wat haar energie kost en ze niet meer nodig heeft, trekken ook mensen zich terug naar binnen. Er is tijd voor bezinning, cocooning.

Wat kan je nog meer tegenkomen tijdens het najaar?

Soms is er meer aan de hand en is er de confrontatie met de problemen en obstakels waar je (al langer) mee worstelt. En worden er juist dingen duidelijk waar je een verandering in zou willen. Dit is ook de reden waarom veel mensen voor/tijdens de Kerst relaties beëindigen, maar ook hun lichaam willen veranderen, denk aan afvallen, stoppen met roken, nu echt van de bank willen komen om te sporten etc. Wat dan vervolgens vaak niet lukt omdat: je niet van de bank afkomt, het toch al donker is buiten, je met de feestdagen niet “saai” wil doen en jezelf ook lekker eten wil gunnen en iedereen om je heen aan het eten en bankhangen is.

Tips om het najaar/winter zo energiek mogelijk door te komen

  1. Ook in de herfst en de winter is het belangrijk om veel buiten te komen voor o.a. de aanmaak van vitamine D. En dat herfst veel meer is dan alleen regen ervaar je als je je openstelt. Open al je zintuigen en ervaar de herfst zonder oordeel, dit is al een goede stap in de positieve richting. Praktisch kan dit al door te stoppen met zeggen dat het ‘kutweer’ is, dat je uitkijkt naar de zomer, dat je gelijk begint te balen en dit ook uitspreekt als je regen ziet etc.
  2. Als het regent niet met je schouders omhoog door de regen lopen (geeft je lichaam stress) maar het eens gewoon ondergaan vanuit een ontspannen houding (nat wordt je toch). De gedachte dat je gewoon droge kleding aan kunt trekken (stop droge kleding in je waterdichte tas) en je niet weggespoeld gaat worden én ook regen maar tijdelijk is.
  3. Aanschouw bewust de veranderingen van de natuur. De prachtige gekleurde bladeren, eerst aan de bomen en later als tapijt onder je voeten. Ruik de geur van natte bladeren en zoek naar nootjes, eikels en paddenstoelen. Zie hoe mooi óók de herfst is en wat voor mogelijkheden dit seizoen biedt (dus voel je ook een blije ‘eikel’).
  4. Ga ook heerlijk eens vroeg samen onder wol, om zo tijd te maken voor romantiek (dat kan al gewoon door tegen elkaar aan te liggen). Een lachfilm samen te kijken en daarna lekker in een diepe slaap vallen. Hoezo … herfst niets aan?
  5. Helpt dit allemaal niet en kun je hulp gebruiken om je fysiek en mentaal sterker te worden. Dan zien we je graag voor een lifechanging program. Met volledige begeleiding en effect gaan sporten tot in de puntjes, alle oude ‘shit’ in je leven opruimen, alles leren over gezonde voeding (zonder onzin) en vooral jezelf, 6 maanden lang, het cadeau van je leven geven.

PS Dan moet je van de bank afkomen, ga je afvallen en ook psychisch sterk (nog sterker) in je schoenen staan.

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief