Lemon Pit - Blog & Nieuws

Jouw stappenplan om de goede voornemens nu eens echt vol te gaan houden

Gepubliceerd op: .

Kist vol groene appels

Vol enthousiasme en goede wil start je het nieuwe jaar met je goede voornemens. Maar vaak verval je al binnen enkele dagen in je oude patroon. Wil jij ook weten hoe jij je goede voornemens kan volhouden, maar vooral dan ook straks mag genieten van al het harde werken? Lees niet alleen het artikel, maar volg vooral de duidelijke stappen die beschreven worden. Doen is actie en het resultaat de reactie.

 

Gedragsverandering

Goede voornemens betekenen doorgaans een gedragsverandering en het doorbreken van (oude) gewoontes. Een hele klus en alleen haalbaar als de doelen realistisch zijn en de intrinsieke motivatie hoog. Volg daarom het stappenplan en kijk onder welk motivatie 'need' type jij valt, zodat jouw voornemens ook een kans van slagen hebben! Wat je behoeften zijn en wat je motiveert, is voor iedereen anders (gelukkig zijn we allemaal uniek). Er zijn drie hoofdcategorie├źn 'needs' om het overzichtelijk te houden voor nu. Per persoon kunnen de accenten verschillen, maar ze gaan over wat je motiveert en welke jouw voorkeur heeft. Het is belangrijk te weten waar jouw belangrijkste 'need' ligt en wat jou motiveert. Kijk hieronder onder welke motivatie 'need' type jij valt.

Onder welk motivatie 'need' type val jij?

  1. Need to achive (prestatie motivatie). Je levert graag goede prestaties. Je wilt beter worden en gaat nieuwe oplossingen bedenken. Je vindt feedback belangrijk.
  2. Need for affiliation (sociale motivatie). Anderen zijn erg belangrijk voor je. Je bent graag onderdeel van een team. Een persoonlijke band en betrokkenheid zijn belangrijk.
  3. Need for power (invloed motivatie). Deze heeft twee kanten of je wilt juist onafhankelijk zijn en zelf je zaken regelen of je wil graag bij een machtiger geheel horen. Je wilt leiden, helpen en graag de regie hebben over jezelf (en anderen).

De eerste stap heb je nu al gezet om het te laten slagen! Als je jouw juiste snaar weet te raken, blijf (of kom) je dichtbij jezelf en is het halen van je doelen makkelijker en natuurlijker te realiseren. Op naar de volgende stap.

Goede voornemens volhouden

Hoe houd je je goede voornemens vol? Kijk bij jou type hoe je dit ook vol gaat houden. Aanpak en tips.

  1. Need to achive? Leg de lat niet te hoog, maar ook niet te laag en kijk naar wat haalbaar is. Als je je voornemen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) maakt, heb je een helder en concreet doel.
    • Zorg dat je voornemen/doel bij jou persoonlijk past.
    • Soms is een voornemen te veel om in een keer te realiseren. Maak het behapbaar voor jezelf en hak het in meerdere, kleinere doelen. Schrijf dit op in een schema zodat je, je hieraan kan houden en ook af kan strepen (dit lucht ook op als je mag strepen).
    • Goed voornemen is nog geen nieuwe gewoonte. Je hebt minimaal 21 tot 60 dagen nodig voordat je voornemen een nieuwe routine is. Trap dus niet in de valkuil te denken dat een keer een uitzondering wel kan.
    • Zwakke momenten. Je gaat hoe dan ook zwakkere momenten hebben. Bedenk vooraf wat deze zullen zijn en hoe je jezelf blijft motiveren om vast te houden aan je goede voornemens. Gebruik bij een zwak moment een positieve quote om jezelf aan te moedigen. Of koop dan juist een bos bloemen of gewoon 1 bloem voor jezelf als reminder dat je gewoon goed bezig bent!

  2. Need for affiliation? Deel je voornemens en zoek gelijkgestemden om elkaar te steunen, aan te moedigen, inspireren en successen te vieren.
    • Ben je niet in de gelegenheid om lijfelijk gelijkgestemden te vinden en dan samen iets te ondernemen, dan is Social Media middels bijvoorbeeld een app groep, een mooi middel om toch elkaar te kunnen inspireren en aan te moedigen.
    • Goede voornemen is nog geen nieuwe gewoonte. Je hebt minimaal 21 tot 60 dagen nodig voordat je voornemen een nieuwe routine is. Trap dus niet in de valkuil te denken dat een keer een uitzondering wel kan.
    • Zwakke momenten. Je gaat hoe dan ook zwakkere momenten hebben. Bedenk vooraf wat deze zullen zijn en hoe je elkaar kunt blijven motiveren om vast te houden aan je goede voornemens. Bij een zwak moment zoek elkaar dan op, om ervaringen te delen of juist gewoon iets te gaan ondernemen met elkaar (sporten, koffie moment, samen koken etc.).

  3. Hou je van invloed (need for power), zorg dat je mensen om je heen verzamelt die door jouw aansturing jou verder kunnen helpen.
    • Sta regelmatig stil om te kijken waar je staat en wat je nodig hebt om verder te komen. Denk bijvoorbeeld aan slimmere werkwijzen en het vragen van feedback.
    • Organiseer een meeting waarin jij je ervaringen kan delen om zo anderen weer verder te helpen, wordt iemands buddy, deel iedere dag een kooktip/recept die over gezondheid gaat, een sportoefening etc.

Patronen doorbreken

Voornemens vragen een gedragsverandering. Aan gedrag liggen vaak patronen ten grondslag. Je kunt je bewust of onbewust zijn van patronen. Deze patronen die leiden tot 'oude' gedragingen kunnen je in de weg zitten bij het veranderen. Om echt je gedrag te veranderen en voornemens te realiseren moeten patronen aan het licht komen, doorgrond en aangepakt worden. Kom je er niet zelf uit, of wil je gewoon een super stimulans of een echte stok achter de deur dan kan Lemon Pit je hierbij helpen. Wil je ├ęcht inzicht krijgen in jezelf, aanpakken en veranderen, informeer bij Rowena en/of Robin naar de Lemon Pit Exclusive Life Changing Programs.

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief