Lemon Pit - Blog & Nieuws

Strak in de …… zwembroek

Gepubliceerd op: .

Man in rode zwembroek komt uit het zwembad

Mannen opgelet! Wil je ook strak in je zwembroek en zit je buik je in de weg? Los van dat je graag strak in je vel zit, is buikvet ook nog eens slecht voor je gezondheid. Genoeg redenen om de buik aan te pakken. Met de juiste training, voeding en rust is het mogelijk. Hieronder de informatie hoe je dit aan kan pakken.

Waar zit het vet en waarom?

Zitten de extra’s kilo’s bij vrouwen vooral op de heupen en de dijen, mannen daarentegen krijgen meestal een buikje. Het vet wordt als eerst opgeslagen op de buik. Overigens is het zo dat vrouwen in de menopauze ook een buikje kunnen krijgen door de veranderende hormoonspiegel. Gelukkig is het zo dat door onder andere sporten het buikje vaak ook weer verdwijnt. Als je het tenminste goed aanpakt.

Wil jij ook weer strak in de zwemboek deze zomer? En ja, wij dames zien graag een strakke buik en bovenal een fitte, energieke man. Buikvet is ook nog eens gevaarlijk. Het verhoogt het risico op welvaartsziekten: diabetes, kanker, hart- en vaatziekten. Juist het vet rond de organen is erg ongezond. Dus ….. aan de slag.

Als je je alleen richt op de calorieën verlies je vet, maar verandert de vetverdeling niet. Wil je je buikje kwijt willen dan moet je hormoonbalans op orde worden gebracht. Cortisol, het stresshormoon is de veroorzaker van het vet op de buik. Maar er is hoop. Er zijn namelijk drie hormonen die het effect van cortisol tegengaan. Dit zijn het groeihormoon, testosteron en DHEA. Deze hormonen zorgen voor spieropbouw en vetverbranding. Bij het ouder worden maakt je lichaam minder aan van deze hormonen en zal je dus harder moeten werken om je hormoonbalans in evenwicht te houden.

Hoe raak je je buikje kwijt?

Het gaat erom dat je het cortisol verlaagt en het groeihormoon, testosteron en DHEA een boost geeft. Daarnaast speelt metabolisme ofwel stofwisseling een belangrijke rol bij gewichtscontrole. Als je wil afvallen moet je je metabolisme versnellen. Het metabolisme bepaalt hoe snel je lichaam voedingsstoffen om kan zetten in energie. Een sneller werkende stofwisseling zorgt dat je meer calorieën verbrandt en afvalt. Hieronder lees je hoe je meer spieren krijgt en hoe je je vetverbranding stimuleert.

  • Sporten. Hoe en wat moet je trainen om buikvet te verliezen? Krachttraining is effectiever dan cardiotraining! Met krachttraining verbrand je behoorlijk wat vet, omdat je groeihormoon en testosteron gestimuleerd worden. Alleen je buikspieren trainen heeft niet zoveel zin. Door de grotere spiergroepen te trainen geef je een boost aan het groeihormoon en ontwikkel je meer spierweefsel. Spieren verbranden energie, ook in rust. Heb je veel spieren, dan verbrand je dus veel calorieën.
  • Alcohol beperken. In alcohol zit veel suiker, in een glas bier of wijn al meer dan 100 calorieën. Laat staan in mixjes of cocktails. Maar… zodra je alcohol nuttigt gaat je lichaam keihard aan het werk om zo snel mogelijk ‘het gif’ er weer uit te krijgen. De energie gaat dan niet naar vetverbranding. Ben bewust van het effect van alcohol en maak hierin keuzes.
  • Stress reduceren. Ben je erg gestrest dan eet je meestal ongezonder. Het stresshormoon cortisol zorgt er ook voor dat je minder snel afvalt. Stress verlaagt je testosteron en DHEA.
  • Slaap. Om vet te verbranden heb je zeven tot acht uur slaap nodig. Dit heeft te maken met het groeihormoon dat vooral wordt aangemaakt tijdens de slaap.
  • Voeding. Gezonde voeding en veel water drinken. Eet veel groenten en fruit en matig met koolhydraten. Als je te veel suikers binnenkrijgt kan het groeihormoon zijn werk niet doen. Zonde van alle inspanning. Kies voor volkoren varianten pasta, of probeer eens courgette tagliatelle of bloemkoolrijst.

Neem de tijd om rustig te eten. Je kunt er zo meer van genieten en bovendien voel je pas na ongeveer 20 minuten dat je verzadigd bent. Dan pas stuurt de maag die uitgezet is, het seintje ‘verzadigd’ naar je hersenen en neemt je eetlust af.

  • Eiwitten en aminozuren stimuleren de aanmaak van het groeihormoon. Deze voedingsstoffen krijg je binnen door het eten van onder andere eieren, noten, vis, kip.
  • Daarnaast zijn meervoudige onverzadigde vetzuren belangrijk voor je gezondheid en bij vetverbranding. Met name Omega-3 krijg je niet voldoende binnen met je voeding. Vette vissoorten als zalm, makreel en haring bevatten Omega-3. Daarnaast kun je je tekort aan Omega-3 aanvullen door visolie in te nemen. Lemon Pit adviseert het gebruik van Eqology pure omega-3 olie van 100% verse, traceerbare en duurzame Arctische wilde vis verrijkt met organische, koudgeperste olijfolie en vitamine D3. Het team van Lemon Pit informeert je hier graag verder over.

Dus mannen… wil je strakker en lekker in je vel zitten dan weet je wat je er zelf aan kunt doen. Mocht je vragen hebben, tegen problemen aanlopen of hierin ondersteund worden met trainingen en advies, spreek ons gerust aan of stuur een mail ……..

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief

Start beginnerscursus
20 september

Leer in vier weken op een fijne en rustige manier alle beginselen en houdingen van de power yoga. De volgende beginnerscursus start op vrijdag 20 september 2019.

De data van deze cursus zijn:
vrijdag 20 en 27 september en vrijdag 4 en 11 oktober. De lestijden zijn: 20.00 - 21.15 u.

Vrouw doet yoga oefeningen op het strand

Meer info en aanmelden