Lemon Pit - Blog & Nieuws

Ook zo stijf als jij je bed uitkomt?

Gepubliceerd op: .

Man met pijnlijke rug

Stijfheid, een pijnlijke rug, het idee dat je ‘88 jaar oud’ bent als jij je bed uitstapt? Strompel jij naar het toilet toe in de ochtend of vraag jij je überhaupt af hoe je je bed uit gaat komen? Grote kans dat jij ook 1 van de ‘gelukkige’ bent die last heeft van ochtendstijfheid. Maar wat is ochtendstijfheid en waarom hebben mensen dat?

Nog belangrijker, wat kan je nu zelf ondernemen dat dit minder wordt of weggaat?

Waar komt deze stijfheid vandaan?

Bij ochtendstijfheid kun je last hebben van stijve spieren en/of stijve gewrichten. Stijve spieren komt vaak doordat de spieren een tijd minimaal in beweging zijn geweest, denk aan bijvoorbeeld als je slaapt beweeg je minimaal (de meeste van ons). Dit lost zich natuurlijk op doordat we gewoon met het opstaan weer bewegen. Maar blijvende stijfheid in de ochtend (en vaak ook op de rest van de dag) kan komen door de vloeistof (synovia) in je gewricht die verandert (niet door ouderdom zoals iedereen denkt) maar o.a. door verkeerd belasten, slechte doorbloeding, slechte voeding, stress, hormoondisbalans etc. Ga voor jezelf na hoeveel jaren je eigenlijk niet op je voeding let, je al stress ervaart of ervaart dat je het druk hebt. Mocht je dit al jaren hebben dan heeft de leeftijd niet specifiek invloed, maar alle extra jaren waarin jij je lichaam/gewrichten verkeerd belast, jezelf niet goed voedt, te veel stress hebt in je leven etc. 

Hoe ouder hoe stijver en kleiner je wordt?

Het is ook een fabel dat je kleiner zou worden en stijver door de ouderdom. Je hoeft niet kleiner te worden als je altijd gewoon blijft bewegen, aan krachttraining doet (ook vrouwen), gezonde belasting hebt op je gewrichten door op de juiste manier te blijven bewegen, de juiste/goede voeding te nemen (dan hoef je ook geen calcium te kort te hebben), genoeg water drinken, een doel te hebben in je leven waardoor je ook levendig blijft (en indirect ook actief bent) en nog veel meer factoren! En mocht je het geluk hebben geen kwalen, ziekten of andere aandoeningen te krijgen waardoor je mobiliteit beperkt wordt dan is gezond bewegen, blijven bewegen en gezond voeden de oplossing. Maar zo complex als het leven is en we bijna nooit aan al deze ‘voorwaarden’ voldoen zullen we helaas vaak toch ‘krimpen’.

Lees ook ons blog: Eet gezond en gevarieerd vanaf de start van je dag.

Wat snelle tips om van de ochtendstijfheid af te komen.

Tips om zo snel mogelijk van je ochtendstijfheid af te komen:

  • Spring niet gelijk uit bed, maar rek je eerst goed uit. Dit kan op allerlei manieren, armen en benen strekken van boven naar beneden toe, armen uitstrekken naar de lucht, opzij en lichte ‘cirkel’ bewegingen maken met de armen en/of benen.
  • Neem een (lauw)warme douche. Dit is goed voor de doorbloeding en ontspant de spieren. Maak kleine bewegingen om je gewrichten los te maken. Overigens kan een koude douche ook al je zintuigen prikkelen en je hierna heel fit voelen.
  • Bewegen! Zorg dat je voldoende beweegt. Sporten en bewegen versterken je spieren. Heb je sterkere spieren dan kan de druk op je gewrichten beter worden opgevangen en heb je minder pijn. Er zijn tegenwoordig ook allemaal handige manieren om bijvoorbeeld te meten of jij 10.000 stappen maakt op 1 dag.
  • Spieren hebben tijd nodig om te herstellen en als er ongeveer 48 uur tussen je trainingen zit zodat je spieren kunnen herstellen ben je gezond bezig. Sommige mensen hebben meer tijd nodig en laat dit eens door een goede personal trainer bekijken wat jouw optimale hersteltijd is.
  • Yoga is een uitermate geschikte manier van bewegen als je last hebt van stijve en stramme gewrichten. Mits de yoga door een docent verstand van zaken heeft op het gebied van techniek en echte kennis over het menselijk lichaam. De ademhaling geeft al een boost aan het lichaam, de houdingen de beweging die de spieren in de actie zetten, en de doorbloeding wordt gestimuleerd (en dat gebeurt niet als je meer dan 4 minuten in dezelfde complexe houding zit waarbij er bijvoorbeeld een been gebogen ligt met kussens eronder).
  • Zorg dat je je lichaam ’s nachts warm houdt. Als je slaapt neemt je lichaamstemperatuur af en koelen je spieren en gewrichten af. Een koele slaapkamer is fijn. Een temperatuur van 16 tot 18 graden is optimaal.
  • Slaap voldoende. Een nachtrust van minimaal 6-8 uur is aan te raden. Zo krijgen je spieren de tijd om te ontspannen. Naast alle andere processen in het lichaam die dan gaande zijn.

Welterusten en morgen rustig en gezond weer op!

Wil jij ook weten of jij je gezond voedt (alles wat je eet, drinkt, hoeveelheid, samenstelling voeding en combinatie van voedingstoffen, alcohol en middelengebruik als medicijnen, nicotine, (soft) drugs etc.) en wat dit echt voor effect voor je lichaam heeft en wat je nu kan doen om dit te veranderen naar een gezond patroon volg dan 1 van Life Changing Programs van Lemon Pit Exclusive, www.lemonpitexclusive.com.

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief