Lemon Pit - Blog & Nieuws

Direct rust in je hoofd? Zet je focus aan

Gepubliceerd op: .

Berglandschap in de avondzon

Werk, studie, andere taken en bezigheden vragen om focus, gerichte aandacht en concentratie. Hoe krijg je dat voor elkaar in een tijd waarin continu afleiding is van onder andere Social Media en we verwachten dat we multi-tasken?

 Hoe vergroot je je focus?

Simpele tips voor een betere focus die direct toepasbaar zijn:

  • Een rustige plek. Je werkplek is een plek waar je werkt. Zorg dat het er rustig is en er geen afleiders in de buurt zijn. Dus ‘kantoortuinen’ zijn een bron van onrust/afleiders.
  • Werk je thuis? Creëer dan ook een werkplek (dus niet aan die leuke lange eettafel waar je wasmand ook op staat).
  • Leg je mobiel als het kan weg of zorg dat er geen ‘geluiden’ gekoppeld zijn aan inkomende berichten of mails.
  • Leg je telefoon ‘andersom’, dus ook geen half oog naar het scherm als hier wel een bericht verschijnt.
  • Creëer afgebakende tijden voor het lezen van je mail en of andere berichten, dus niet de hele dag door maar bijvoorbeeld 3 momenten op de dag.
  • Licht en zuurstof. Heerlijk als er ramen zijn op je werkplek die je open kunt doen en waardoor frisse lucht naar binnen kan. Ook op de momenten dat je even geen focus hebt, is een raam fijn om door naar buiten te staren en even je gedachten de vrije loop laten. Dit helpt om even je brein te ontspannen.
  • Een opgeruimde, georganiseerde, frisse werkplek helpt je bij het concentreren. Je ervaart ruimte en je creativiteit krijgt de kans om zich te uiten. Weg dus met die stapels papieren die losliggen, elastiekjes of andere spullen die ook in een la passen.
  • Last van buitengeluiden? Een achtergrondmuziekje kan helpen. Kies wel voor een ‘playlist’ die je al kent anders verleg je de focus naar de muziek in plaats van naar je werk.
  • Pauzeer regelmatig. Je kunt je niet de hele dag concentreren. Pauzemomenten zijn nodig en zorgen ervoor dat je je hersenen weer kunt opladen.
  • Een fijne manier om weer op te laden is om te wandelen, bijvoorbeeld in je pauze. Werk je thuis dan is de verleiding vaak groot om maar ‘door’ te gaan. Gun jezelf ook dan die wandeling.

Mag ik dan wel 2 dingen tegelijk doen?

Het welbekende multi-tasken kan mits je taken of bezigheden combineert die niet beiden (veel) van je aandacht vragen. Soms werkt dit juist focus verhogend als je bijvoorbeeld 2 dingen tegelijk doet. Een simpele bezigheid naast je telefoongesprek waarbij je je aandacht nodig hebt kan heel focus verhogend werken bijvoorbeeld kopje theezetten of spullen opruimen in je kast. Op privégebied kan het helpen door tijdens het gesprek met bijvoorbeeld je vriendin of je moeder, de was op te hangen, 2 vliegen in 1 klap.

Ben je op dreef en wil je meer tips?

Voor meer tips heeft Mark Tichelaar een mooi boek geschreven over ‘Focus aan/uit’. Gewoon te verkrijgen in de boekhandel en online.

Zelf weet je ook vast wel een paar dingen op te noemen die gelijk in je opkomen, nadat je dit hebt gelezen. Schrijf ze op en maak ze nog persoonlijker, zodat ze helemaal bij jouw werkomstandigheden passen. Wil je weten waarom focussen zo belangrijk is voor je? Lees dan het blog ‘Pling’ en weg is je aandacht!

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief