Blog & Nieuws | Lemon Pit

Hoe verminder je direct stress met de feestdagen?

Gepubliceerd op: .

images/blog/kerstballen-smileys.jpg

Stress doordat de tijd vliegt

Veel mensen ervaren dat de maanden gevoelsmatig sneller gaan naarmate je ouder wordt. Veelgehoord is: ‘Is het is al bijna weer Kerst!?”. Naast de gezelligheid, is dit voor veel mensen ook de tijd om veel stress te ervaren.

Stressoorzaken op een rijtje:

  • Stress in je hoofd, omdat je nog van alles moeten afronden voor je werk.
  • Stress door het idee dat je met je familie weer aan tafel moet zitten.
  • Stress met de organisatie en voorbereiding van alle etentjes.
  • Stress met het halen en optuigen van de kerstboom.
  • Stress met het verzinnen en dan ook nog eens kopen van cadeaus.
  • Stress dat je niemand zal vergeten een kerstwens te sturen.
  • Stress om alle kerstvieringen en kerstborrels te bijwonen.
  • Stress over alle andere dingen die je nog op kunt noemen…..

3 gouden en praktische tips om direct stress te verminderen:

  • Heel snel en praktisch om je lichaam direct rust te geven is te zitten met twee voeten plat op de grond. Dus geen gekruiste benen, geen benen schuin onder je stoel of andere spannende ‘beenkrulvariaties’. Al deze beenvariaties zijn stress voor je systeem. Met twee voeten plat op de grond zorg je direct ruimte voor de benen en rust voor de knieën. Je creëert zo een optimale doorbloeding voor je benen, geen afklemming van de zenuwen en gelijk instant rust. Zo simpel kan het dus al zijn.
  • Ben je gek op een goed glas wijn (port, bier, Whisky, name it) geniet er dan lekker van, maar drink (minstens) 1 glas minder dan dat je gewend bent. Je lichaam is met 1 glas alcohol ongeveer 2 weken bezig om dit helemaal af te breken. Dit ene glas minder (of meerdere glazen minder) zorgt voor minder stress op je systeem (ook voor de weken erna) en levert je lichaam direct rust op.
  • Let op dat je een buikademhaling hebt. Dus ervaar je stress, check direct of bij de inademing je buik naar voren komt en bij de uitademing weer iets daalt richting je rugzijde (dit is kortgezegd een buikademhaling). Adem je hoog op de borst, voel je je opgejaagd, ben je benauwder als je praat/presenteert op je werk, neem dan even 1 minuut de tijd om weer naar een buikademhaling te gaan. Dit kan ongemerkt als je op je stoel zit. En gun jezelf met de uitademing, soms lekker een zucht, om even te ontladen.

Stress verminderen in je hoofd

Bedenk dat stress ook gewoon bij een mens hoort, we presteren hierdoor beter, zijn alert, hebben net dat duwtje om door te gaan. Maar het moet wel in de juiste verhouding staan tot het nemen van rust. Het helpt je door al in je hoofd jezelf de gedachte te geven, dat het niet perfect hoeft te zijn, er ook geen perfecte Kerst bestaat, het diner mag mislukken en dat alles ook in het nieuwe jaar weer opgepakt kan worden.

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief