Nut van yoga

Naast de Dutch Therapy kan je het traject versterken met het volgen van yogalessen. Wat is het nut van deze yogalessen? En hoe versterkt de yoga de Dutch Therapy?

Je leert door de yoga rekening te houden met jezelf en je grenzen zien. Maar het gaat ook over: hoe kan ik het zo prettig mogelijk maken voor mezelf? De yogahoudingen laten je voelen hoe krachtig je eigen lichaam is en wat een oneindige mogelijkheden je zelf hebt. Maar alleen door goed te luisteren naar wat er nodig is.

Het is onderzocht dat tijdens de yoga je lichaamsbewustzijn toeneemt - je proprioceptie - wat je psyche direct beïnvloedt. In de yogalessen wordt veel aandacht besteed aan het maken van eigen keuzes ten aanzien van de yogahoudingen. Bij iedere houding krijg je meerdere opties aangereikt. Door te kiezen voor de optie die bij jou past, leer je niet alleen te luisteren naar je lichaam, maar ook te kiezen voor jezelf. Dit werkt niet alleen zo in de yoga, maar werkt ook door in het dagelijks leven.

Ademhaling

De ademhalingstechniek die wij bij de yoga aanleren, zorgt voor een verhoogde zuurstofvoorziening naar je brein, waardoor je je meer bewust bent van jezelf en je omgeving. De ademhaling kan je ondersteunen in het verminderen van angst of paniekgevoelens.

Aanvulling

Dat yoga goed is voor je lijf wisten we al. Maar er worden ook hele goede resultaten geboekt met mensen die een depressie hebben of het posttraumatische stressstoornis (PTSS) hebben. Yoga helpt aanwijsbaar tegen depressies, slaapproblemen en is een aanvulling op het gebruik van medicatie voor ADHD en schizofrenie.

Maar yoga helpt ook voor andere zaken als futloos voelen, (chronische) vermoeidheid, tegen de dag op zien, gejaagdheid, hoge eisen stellen aan jezelf, verlies, eenzaamheid, traumatische ervaring, geen seksuele gevoelens hebben, piekeren, enzovoort. Allerlei stoffen die deze aandoeningen mede veroorzaken worden door het beoefenen van de yoga aanzienlijk verlaagd.

Burn-out en yoga

als je nog niet in staat bent om therapie te volgen omdat de burn-out klachten te heftig zijn dan kan er begonnen worden met het volgen van de yoga lessen. Dan start je op een hele laagdrempelige en no-nonsens manier je therapie, zonder dat de omgeving dit door heeft. Je kan anoniem een bodem creëren om lichamelijk een basis te leggen om de therapie makkelijker op te kunnen vangen/aan te gaan. De yoga lessen kunnen structuur geven wat de basis is om uit een een burn-out te kunnen komen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat stilzitten en in bed liggen de klachten verergeren. Dit is de 1e stap die je zelf kan nemen en waarin je volledig begeleid en ondersteund wordt tijdens de lessen.

Contact

Neem voor meer informatie over Dutch Therapy of het maken van een afspraak contact met ons op.

Yoga Pit

Geen therapie nodig, maar wel aan fysieke, no-nonsense yoga willen doen? Doe gerust mee met de wekelijkse reguliere lessen power yoga of easy flow.

Blog & nieuwsberichten

Nieuwsbrief Lemon Pit

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten? Meld je dan aan voor onze mailinglist. Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief vol met yoganieuws en andere interessante activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief